سفارش تبلیغ
صبا ویژن
سه ویژگی در هر که باشد ایمانش به کمال رسد : خرد، بردباری و دانش . [امام علی علیه السلام]
 
شنبه 89 مهر 10 , ساعت 3:29 عصر

باسمه تعالی

رئوس کارهایی که امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفداء انجام می‌دهند و از روایات استفاده می‌شود در چهار محور خلاصه می‌شود:

1. اصلاح عقاید: «ما علی ظهر الأرض بیت حجر و مدر الّا ادخله الله کلمة الاسلام»(1) در تمام روی زمین، خانه‌های سنگی ثروتمندان، خانه‌های گلی فقرا و چادرها باقی نمی‌ماند، جز اینکه کلمة «لا اله الّا الله» در آنها خواهد بود و شرک برچیده خواهد شد.

2. تکامل عقول: جهش علمی و عقلانی پیدا می‌شود. مرحوم علّامه مجلسی چنین می‌فرمایند:

«إذ قام قائمنا وضع یده علی رئوس العباد (شاید منظور ایشان این باشد که مردم تحت تربیت او قرار می‌گیرند) فجمع بها عقولهم و کملت بها احلامهم اندیشه‌ها و خردهای آنها کامل می‌شود.»(2)

3. عدل و داد: در روایات متعدّد آمده است که «یملأ الأرض عدلاً و قسطاً کما ملئت ظلماً و جوراً.»(3)

4. اصلاح اخلاق: از بین بردن مفاسد اخلاقی و زنده کردن ارزش‌های اسلامی که این را از روایات علائم آخرالزّمان استفاده می‌کنیم، روایاتی که می‌گوید قبل از قیام قائم(ع) انحرافات اخلاقی مثل زنا، سرقت، رشوه‌خواری، کم فروشی، شراب‌خواری و ریختن خون بی‌گناهان زیاد می‌شود و معنایش این است که مهدی(ع) قیام می‌کند تا اینها را از بین ببرد؛ یعنی نظام ارزشی به طور کلّی مختل شده و حضرت مهدی(ع) نظام ارزشی را درست می‌کند.

حضرت مهدی(ع) دارای لشکر، سپاه، اعوان و انصار است، همچنان که در «زیارت آل یاسین» آمده است:

«و اجعلنی من شیعته و اتباعه و انصاره» یا در بعضی از روایات آمده است که: «والمجاهدین بین یدیه»، کسانی که می‌خواهند از اعوان آن حضرت باشند باید در این چهار محور کار کنند و کسی که هیچ یک از این امور را ندارد و تنها دعا می‌کند که از اعوان او باشد، این دعا دور از اجابت است.

به نقل از ماهنامه موعود شماره 114

 پی نوشتها:

1. تفسیر قرطبی، ج 12، ص 300.
2. بحارالأنوار، ج 52، ص 328.
3. بحارالأنوار، ج 14، ص 33.

 

از تکالیف دوران غیبت:

* اهدای ثواب قرائت قرآن به حضرت

*صدقه دادن به قصد سلامتی آن حضرت

*تهذیب نفس (پاکسازی درون از بدیها و مزیّن شدن به اخلاق نیکو)

مکیال المکارم: جلد 2



لیست کل یادداشت های این وبلاگ