روایت از امام رضا علیهالسلام:
همانا خداوند تبارک وتعالی زیبایی و آراستگی را دوست دارد
و فقر و فقیرنمایی را دشمن میدارد
و همانا خداوند (عزّ وجلّ) آلودگی را از مردان دشمن میدارد
و زمانیکه نعمتی را به بندهای عطا نمود،
دوست دارد اثر آن نعمت را ببیند
(بنقل از فقهالرضا: ص354)
***
طلاق، منفورترین حلال در نزد خداوند است.(1)
هیچ حلالى نزد خداوند، منفورتر از طلاق نیست.
بى گمان، خداوند، کسى را که زود به زود طلاق مى دهد
و همسر عوض مى کند، دشمن مى دارد.(2)
و فرمود: «پیامبر خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود:
نزد خداوند، هیچ چیزى مبغوض تر از
خانه اى که بر اثر جدایى ویران شود، نیست».
سپس امام صادق علیه السلام فرمود:
«خداوند عز و جل به سبب دشمنى اى که با جدایى داشت،
درباره طلاق، چندان تأکید ورزید
و سخن را در آن باب، بارها باز گفت». (3)
خداوند عز و جل خانه اى را که در آن عروسى است، دوست مى دارد
و خانه اى را که در آن طلاق است، دشمن مى دارد.
هیچ چیز در نزد خداوند عز و جل منفورتر از طلاق نیست.(4)
پینوشتها:
1- مستدرک الوسائل، ج15، ص280.
2- الکافی: ج6، ص54.
3- الکافی: ج5، ص328.
4- الکافی: ج6، ص54.
باسمه تعالى
مسئله ى نماز و مسائل دینى علاوه بر این که یک امر دینى است
یک امر سیاسى هم شده است مى دانیم حزب الله لبنان و کل ملّت لبنان که با آنها همراهى کردند درسى به آمریکا و اسرائیل دادند
که آنها از درون پوسیده و آسیب پذیر هستند و ابرقدرت غیر قابل شکست نیستند و درسى هم به ممالک اسلامى دادند و آن این که
: اى مسلمانان با داشتن اسلام قوى هستید و احساس ضعف نکنید که همان پیام قرآن است
:
) اینها به کمک ایمان و اسلامشان توانستند این درس را بدهند و به همین دلیل یکى از صهیونیستهاى سرشناس توصیه کرده
که به جاى این که با اسلحه به جنگ مسلمانان بروید کارى کنید که مفاسد اخلاقى در میان آنها شایع شود و از درون بپوسند که در این صورت مقاومت از بین مى رود بنابراین دولتمردان جهان اسلام باید مراقب این مسئله باشند چون دین یک مسئله ى سیاسى شده است
و باید مسئولین نسبت به مفاسد اخلاقى حساسیت نشان دهند چرا که مفاسد اخلاقى سر از مسائل سیاسى در مى آورد
. به نظر ما بیش از آنچه که براى انرژى صلح آمیز هسته اى سرمایه گذارى مى شود باید براى مبارزه با مفاسد اخلاقى سرمایه گذارى شود و باید قدر این اسلام را بدانیم
که مایه ى عزّت، اقتدار، سربلندى و پیروزى ما بوده و خواهد بود "
"
رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود:
خداوند، سه چیز را دوست مى دارد:
کم حرفی، کم خوابى و کم خورى؛
و سه چیز را خداوند دشمن مى دارد:
پُرحرفی، پُرخوابى و پُرخورى. (1)
و امام صادق (علیهالسلام) دربارهی سکوت فرمود:
رسول خدا (صلّی الله علیه وآله) فرمود:
خداوند تبارک و تعالی زبان را به عذابی معذّب میسازد
که هیچکدام از اعضا و جوارح را به آن، عذاب نکرده است،
پس میگوید پروردگارا! مرا به عذابی مبتلا ساختهای
که هیچ موجودی را به آن، عذاب ننمودی؟!
خدای متعال میفرماید: کلامی از تو صادر شد
که به مشارق و مغارب زمین رسید و به خاطر آن کلام،
خون حرامی ریخته شد و مال حرامی غارت شد
و عمل منافی عفّت واقع گشت،
به عزّت و جلالم قسم، که تو را به گونهای عذاب میکنم
که هیچکدام از اندام و جوارح را آنگونه عذاب نمیکنم.
و در روایتی دیگر فرمود: بندهی باایمان مادامی که ساکت باشد
در نامهی اعمالش نیکوکار نوشته میشود،
ولی زمانیکه سخن بگوید
یا نیکوکار نوشته میشود یا گناهکار(2)
پینوشتها:
1- مجموعهی ورّام: ج2، ص121.
2- کافی: ج2، ص115 و116.
جابر جعفی از امام باقر علیهالسلام نقل میکند
:که آن حضرت فرمودند
هر گاه میخواهی بدانی در تو خیری هست
به دلت نگاه کن، اگر بندگان مطیع خدا را دوست میدارد
و معصیتکاران را از خود طرد میکند،
در تو خیری وجود دارد و خداوند شما را دوست میدارد.
اما از آن طرف، اگر مشاهده کردی
دلت همواره با معصیتکاران میباشد و به آنها تمایل دارد
و با دوستان خدا و اهل طاعت بغض و کینه نموده
و آنها را دوست نمیدارد،
بدان در تو خیری نیست و خداوند دشمن تو میباشد،
و آدمی با کسی که دوست دارد محشور است.1
در روایتی دیگر راوی از امام صادق علیه السلام می پرسد: فدایت شوم، ما فرزندانمان را به نامهای شما و پدرانتان نامگذاری می کنیم، آیا این نامگذاری فایده ای برایمان دارد، حضرت فرمود: آری به خدا سوگند فایده دارد و آیا دین، غیر از حب و بغض است، خداوند متعال فرمود: إن کنتم تحبّون الله فاتّبعونی یحببکم الله و یغفر لکم ذنوبکم «اگر خدا را دوست می دارید مرا پیروی کنید که خدا شما را دوست دارد و گناه شما ببخشد.2» و رسول خدا(صلّیالله علیه وآله) فرمود: همانا کسی که ادعای دوستی ما را دارد و به گفتار ما عمل نمیکند از ما نیست و ما هم از او نیستیم، آیا سخن خداوند متعال را نشنیدهاید، درحالی که از پیامبرش خبر میدهد فرمود: «قل إن کنتم تحبّون الله فاتّبعونی یحببکم الله» بگو اگر خدای متعال را دوست دارید پس از من پیروی کنید تا خدا هم شما را دوست بدارد.3 و از امام رضا(علیهالسلام) نقل شده است که فرمود: شیعیان ما امر ما را پذیرفتهاند و گفتارمان را اخذ مینمایند و با دشمنان ما مخالفند پس کسی که اینچنین نباشد از ما نیست.4 و امام صادق (علیهالسلام) فرمود: همانا خداوند تبارک و تعالی دوست داشتن ما و یاری ما را بر شما لازم گردانید، و اطاعت ما را بر شما واجب نمود، آگاه باشید! که کسی که خود را از ما بداند پس باید به ما اقتدا کند و پیرو ما باشد و همانا این کارها از جمله رفتارهای ماست: پرهیزکاری، کوشش بسیار، امانت داری نسبت به نیکوکار و بدکار، صلهی رحم، اکرام مهمان و بخشش خطاکار و کسی که از ما پیروی نکند، از ما نیست و فرمود: نادان وبیخردنباشید، پس همانا امامان شما نادان وبیخردنبودند.5 پینوشتها:
1- محمّدباقر مجلسى، بحارالانوار، ج 66، ص 248
2- مستدرکالوسائل: جلد 15، صفحه ی 128. 3- إرشادالقلوب: ج1، ص70. 4- وسائل الشیعة: ص27، ص116. 5- الاختصاص: ص241.
روایت از امام رضا علیهالسلام:
همانا خداوند تبارک وتعالی زیبایی و آراستگی را دوست دارد
و فقر و فقیرنمایی را دشمن میدارد
و همانا خداوند (عزّ وجلّ) آلودگی را از مردان دشمن میدارد
و زمانیکه نعمتی را به بندهای عطا نمود،
دوست دارد اثر آن نعمت را ببیند
(بنقل از فقهالرضا: ص354)
***
و همچنین از امام صادق (علیهالسلام) نقل شده است که فرمود:
هر گاه خدا بر بندهاش نعمتی عطا کند و این نعمت بر او ظاهر شود
وی حبیب خدا و گوینده نعمت او نامیده میشود
و هر گاه نعمتی بر بندهای ارزانی دارد ولی بر او آشکار نشود
او دشمن خدا و تکذیبکننده نعمت او شمرده میشود
آن حضرت در حدیثی دیگر میفرماید:
من ناخشنودم از اینکه فردی از نعمتی الهی برخوردار باشد،
ولی آن را ظاهر نسازد
بنقل از
محمّدبن یعقوب کلینى، فروع کافى، 1365، ج 6، ص 438
علمای شیعه ی ما مرزبانانی هستند در برابر شیطان و دار و دسته ی پلیدش که از یورش آنان بر شیعیان مستضعف ما و نیز از سلطه ی ابلیس و دنباله روهای ولایت ستیز وی، جلوگیری می کنند.
سؤال: در حال حاضر جوانان و نوجوانان در معرض هجوم وحشیانه فرهنگی غرب قرار دارند، خواهشمند است توصیه ای را برای جوانان عزیز مرقوم فرمایید؟
حضرت آیت الله خامنه ای: ترس از خدا و ترک معصیت که نه تنها آخرت انسان را اصلاح می کند، بلکه برای دنیای انسان هم مفید است و در مشکلات، خداوند برای شخص باتقوا راه حلّ مشکل را باز می کند
حضرت آیت الله بهجت: باید زیربنای اعتقادات و عملیات را استحکام ببخشند و در چنین وقت هیچ فرهنگی در آنها اثر ندارد و با توکّل به خدا درس بخوانند و عمل نمایند
حضرت آیتالله فاضل لنکرانی: به جوانان عزیز توصیه مینمایم که قدردان نعمت جوانی باشند، بهترین و لذیذترین عبادتها در ایّام جوانی است، هر چه بیشتر خود را با قرآن کریم و ادعیه معتبره مأنوس سازند و از تهذیب نفس هیچ گاه غافل نباشند و در کنار علم و دانش که آن هم عبادتی است بزرگ، زندگی خود را معطّر به خلوص و تقوی و یاد خدا بنمایند، موفّق باشید و باشیم انشاءالله.
(سررسید و تقویم علمای شیعه)
بسم الله الرحمن الرحیم
«شما هر چه خوف دارید، از خودتان بترسید، از اینکه مبادا مسیر، یک مسیر دیگر بشود و راه، یک راه دیگری باشد و مردمی بودن از دستتان برود، از این بترسید که اگر یک وقت این قضیه پیش آمد و شما از مردمی بودن بیرون رفتید و یک وضع دیگری پیدا کردید آن وقت بدانید که آسیب میبینید» 1
«منشأ تمام وابستگیها وابستگی انسان به خودش و به نفس خودش است، اگر انسان از این وابستگی وارسته شد، آزاد میشود، ارزش آقای رجایی، ارزش آقای باهنر، ارزش آقای بهشتی و ارزش این ائمّهی جمعهی مظلوم و شهید ما، به این نبود که یک دستگاهی دارند، ارزششان به این بود که «خودی» بودند، با «مردم» بودند، برای مردم خدمت میکردند و مردم احساس کرده بودند که اینها دارند به آنها خدمت میکنند
مقام شما را نگیرد، ارزش انسانی انسان به مقام نیست، به این نیست که من نخست وزیرم، من رئیس جمهورم، من رئیس مجلسم، من وکیل مجلسم، اینها ارزش نیست، ارزش انسان به این است که توجّه بکند که چه باید در مقابل خدای تبارک و بندگان خدای تبارک و تعالی بکند، چه تکلیفی انسان دارد در مقابل خدا و در مقابل بندگان خدا که از خدا هستند» 2
پینوشتها:
1- روزنامهی جمهوری اسلامی به نقل از صحیفهی نور، جلد 16، ص 446.
2- روزنامهی جمهوری اسلامی به نقل از صحیفهی نور، جلد6.
باسمه تعالی
حضرت علی (ع) فرموده است :
" الامر بالمعروف افضل اعمال الخلق"
برترین اعمال خلق، امر به معروف کردن است.
یک تواشیح زیبا در وصف مولا علی (علیه آلاف التحیّة والثناء)
دانلود فیلمهای آموزشی امر به معروف و نهی از منکر در سه قسمت
قسمت اول: ضرورت امر به معروف و نهی از منکر
قسمت دوم: مراحل امر به معروف و نهی از منکر
قسمت سوم: شبهات امر به معروف و نهی از منکر
***
خلاصه ی فیلم به صورت نوشتار:
قسمت اول
بررسی آیات و روایات امر به معروف و نهی از منکر
سخنان امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه)
سخنان امام خامنه ای (حفظه الله تعالی)
سخنان دیگر علمای اسلام (حفظهم الله تعالی)
آثار گناه سکوت
عبرتهای عاشورا
قسمت دوم
درباره ی مراحل امر به معروف و نهی از منکر می باشد
مرحله اول: انزجار قلبی و تأثیر آن در احیای این فریضه ی الهی
مرحله دوم: تذکّر لسانی و تأثیر آن در ریشه کن شدن گناه در اجتماع،
و انواع تذکر لسانی، که شامل مواردی همچون،
تذکر درباره ی انجام واجبات و خوبیها و ترک محرّمات و بدیها،
اذان گفتن، و غیره می شود،
و نقش مهمّ تذکّر لسانی در تأثیر این فریضه ی الهی،
امر به معروف و نهی از منکر و ضرورت حفظ آبروی افراد
مرحله سوم: برخورد عملی،
و وظیفه ی نیروی انتظامی در این فریضه ی الهی
قسمت سوم
شبهاتی درباره این فریضه الهی
درباره ی احتمال تأثیرگذاری امر به معروف و نهی از منکر
نقد ضرب المثل انحرافیِ «عیسی به دین خود موسی به دین خود»
با تشکّر فراوان از ستاد احیاء امر به معروف و نهی از منکر
لیست کلّ یادداشتهای وبلاگ
برترین اعمال خلق بنابر فرموده ی مولای متقیان امیر مؤمنان علی بن ابیطالب (علیهما السلام)
اس ام اس های شهدا و احادیث معصومین علیهم السلام
کاملترین دین نزد خداوند متعال، دین اسلام است
مقام مسجد در کلام مولا علی علیه السلام
بلوغ زود رس کودکان و نوجوانان، واقعه ای اسف بار
صدای شیطان رجیم از کجا به گوش می رسد؟
گناه در سایه انتقاد از ماهواره و غرب و اعتقادات منفی
توهّم بخشش گناهان به خاطر حضرت مسیح (علیه السلام)
دختران بد حجاب و تحقیقی پیرامون حجاب اسلامی ایرانیان
فرهنگ غرب در لباس آموزش زبانهای خارجی ظهور پیدا کرد
مدرک گرایی یا خدمت گرایی، به نظر شما کدام بهتر است؟
آیا این شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر؟» درست است؟
ازدواج موقّت و دائم، رحمتی برای مؤمنان
رفتار جنسی جوانان در کنار عادی سازی روابط
کارتونها و بازیهای غربی در برابر نوجوانان
شبکه های ماهواره ای و خطرات آنها در تحقیقات انجام شده
اسلام بجز از حبّ علی مایه ندارد
(شهدا رفتند، ما چه کردیم؟) وصیتنامه شهیدان سلطانی و عسکری (شهدا رفتند، ما چه کردیم؟)
کلام مولا علی علیه السلام درباره ی شخصیّت
گلی از بوستان نبوی صلی الله علیه و آله و سلم
قرآن نوریست که هرگز خاموش نمی شود
راه های مبارزه با شیطان رانده شده
کنگره عالمان بغداد،«راهی به سوی حقیقت» کتابی درباره ی حقّانیّت تشیّع
به نام خداوند جان آفرین * حکیم سخن در زبان آفرین
در این مقاله قصد بر اینست که اهم محتویات 11 جلد از کتاب الغدیر را که به چاپ رسیده است را به صورت اجمال معرفی نماییم. و برای این کار از کتاب سیری در الغدیر، تالیف دکتر محمد امینی نجفی، مدد جستهایم.
مباحث جلد اول الغدیر
در این جلد علامه به داستان غدیر، بررسی سند حدیث غدیر، آیات مربوط به حدیث غدیر که عبارتند از: آیه تبلیغ (مائده/16)، آیه اکمال (مائده/ 3)، آیه سألَ سائل (معارج/1-3) و بررسی دلالت حدیث غدیر پرداخته است.
مباحث جلد دوم الغدیر
در این جلد ابتدا اهمیت و چگونگی شعر در دنیای اسلام مورد بحث قرار گرفته است. از این جلد تا انتهای کتاب به ذکر غدیریههایی(3) که توسط شاعران به زبان عربی سروده شده پرداخته شده است. علامه ذیل هر غدیریه به شرح حال غدیریه سرا پرداخته و اگر چنانچه در غدیریه و یا در دیگر اشعار غدیریه سرای مورد نظر، اشاراتی نسبت به مناقب امیرالمومنین و سایر اهلبیت علیهم السلام شده باشد منابع روایی اثبات آن مناقب را ذکر کردهاند. در این جلد غدیریههای قرن اول و دوم مورد بررسی قرار گرفته است. که غدیریه حضرت علی علیه السلام نیز در این جلد درج گردیده است. یکی از غدیریه سراهای این دوره عمرو عاص است که علامه به تفصیل در مورد حیات وی بحث کرده است.
مباحث جلد سوم الغدیر
در این جلد نیز غدیریههای مربوط به قرون سوم و چهارم درج گردیده است. شایان ذکر میباشد که غدیریهها صرفا مختص به مسلمانان نیست بلکه برخی شاعران مسیحی نیز غدیریه سرودهاند که در این جلد از کتاب آمده است. آنچه که از غدیریههای مسیحیان استفاده میشود اینست که جامعه مسیحیت نیز از فرمایشات پیامبر صلوات الله علیه در غدیر خم چیزی جز ولایت و امامت حضرت علی علیه السلام استنباط نکردهاند.
در این کتاب در مورد نخستین مسلمان سخن به میان آمده که علامه به تفصیل احادیث مربوط به این مسئله را در الغدیر درج نموده است.
مبحثی دیگر که در این جلد مطرح شده افتراها و تهمتهایی است که اهل تسنن به شیعه زدهاند و علامه به آنها پاسخ دادهاند. و نیز 16 کتاب که در آنها به شیعه افتراهای نامربوط زدهاند؛ معرفی شده و مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
مباحث جلد چهارم الغدیر
در این جلد غدیریههای قرون چهار، پنجم و ششم مورد بررسی قرار گرفته است. غدیریه سرایان این دوره 31 نفر میباشند. درباره شرح حال این 31 نفر که از علما و شعرای برجسته هستند؛ به طور مبسوط در این جلد بحث شده و خصوصا میزان توانایی ادبی آنها مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. در واقع، روح حاکم بر این جلد، شعر و ادب است. در میان غدیریه سرایان این دوره، چهرههای برجستهای نظیر شریف رضی، سید مرتضی و خطیب خوارزمی دیده میشود.
از مهمترین نکات قابل توجه اینست که علامه امینی بر خلاف اکثریت علما، به صورت کانالیزه مطالعه نمیکردند و در مورد موضوع تحقیقی خود تنها به متون رشتهای خاص مراجعه نمینمودند. بلکه به تمامی منابع مطبوع و مخطوط موجود که به آن موضوع خاص پرداخته بودند رجوع نموده و در تحلیلهای علمی خود از همگی آنها استفاده میکردند.
مباحث جلد پنجم الغدیر
غدیریههای مربوط به اواخر قرن ششم تا اواخر قرن هفتم در این جلد نقل گردیده است. غدیریه سرایان این دوره 12 نفر هستند. قابل توجه است که در غدیریهها به برخی از مناقب و فضائل امیرالمؤمنین علی(ع) نیز اشاره شده است که علامه امینی آن مناقب را ذکر و مورد بررسی قرار داده است. از جمله مناقب حضرت، حدیث ردّ الشمس است که این داستان در این جلد بررسی شده است و نیز در باب جعل احادیث در خصوص خلافت خلفای غاصب نیز به صورت مشروح، سخن به میان آمده است.
علامه امینی در اثبات مناقب ائمه هدی صلوات الله علیهم، تحقیقات عمیق و گسترده خود را در چند مرحله ارائه کرده است.
مبحث مهم دیگری را که علامه در این جلد به آن پرداختهاند مبحث جعل احادیثی در خصوص خلافت خلفای غاصب است. روایان دروغگو و کذاب برای این که انحراف از امامت حضرت علی علیه السلام را توجیه کنند به ساختن اکاذیب متوسل شدند و در مقابل هر یک از احادیث در منقبت امیرالمومنین علی علیه السلام، حدیثی را برای خلفا جعل کردهاند.
البته جعل حدیث تنها به خلفا ختم نشد و پس از آن در مورد ابوحنیفه، شافعی، مالک و احمدبن حنبل هم رواج یافت و در مورد ایشان نیز احادیثی جعل شد.
در جلد پنجم الغدیر نام 700 راوی از بزرگان اهل تسنن ذکر شده است که همگی آنها کذاب بودهاند. روایات و احادیثی که این 700 نفر ساختهاند در تمامی کتب اهل تسنن پراکنده است. شایان ذکر است که تنها 43 نفر از این 700 راوی، تعداد 408684 حدیث ساختهاند.
مباحث جلد ششم الغدیر
غدیریههای هفت تن از غدیریه سرایان سده هشتم، با شرح و بررسی در این جلد نقل گردیده است.
گفته شد که جعل کنندگان حدیث، در مقابل مناقب حضرت علی علیه السلام، مناقب و فضائلی برای خلفاء جعل میکردند. یکی از مناقب امیرالمومنین علی علیه السلام اعلمیت ایشان است که حدیث سازان برای خلیفه دوم احادیثی در باب علمش جعل نمودهاند و علامه امینی 200 نمونه از این احادیث را در کتاب الغدیر ثبت کرده که 100 مورد آن در جلد ششم درج شده است.
مباحث جلد هفتم الغدیر
غدیریههای سه غدیریه سرا در جلد هفتم الغدیر آمده است. این غدیریهها متعلق به سده نهم ه. ق میباشد. در این جلد نیز علامه جدای از ذکر غدیریهها، به فسادها و کارهای ناپسند و خلقیات منکر و زشت خلیفه اول که تحت عنوان ملکات نفسانی!!! مطرح شده به طور مفصل توضیح داده است . چرا که اهل تسنن برای او داشتن ملکات نفسانی را مطرح کردهاند و علامه معنای ملکات نفسانی را بیان کرده است.
مباحث جلد هشتم الغدیر
راویانی که به حدیث سازی و نشر اکاذیب اشتغال داشتهاند مناقب بسیاری برای ابوبکر جعل کردهاند. به شهادت تاریخ، تمامی مناقب و فضائلی که به ابوبکر نسبت دادهاند دروغ محض است. در جلد هفتم الغدیر به 28 نمونه از این مناقب جعلی اشاره شده، و در جلد هشتم نیز 42 نمونه دیگر از فضائل دروغین ابوبکر و 11 نمونه از مناقب مجعول عمر مورد بررسی قرار گرفته است. در این جلد پیرامون حکومت، قضاوتها، فساد مالی، بدعتهای عثمان و نحوه برخورد وی با مخالفین به تفصیل سخن رفته است.
علامه امینی برای نگارش الغدیر کلیه کتابهای تفسیری، روایی، تاریخی، رجالی، انصاب، لغت، و دواوین شعری را با دقت، مورد مطالعه قرار دادهاند. با عنایت به همین موضوع است که علامه امینی خود در ابتدای الغدیر نوشتهاند:"الغدیر فی الکتاب والسنه والادب. کتابٌ دینیٌ، علمیٌ، فنیٌ، تاریخیٌ، ادبیٌ، اخلاقیٌ ." که همین شیوه منحصر بفرد، یکی از علل جاودانه شدن الغدیر شده است .
مباحث جلد نهم الغدیر
در این جلد موضوع بحث، عثمان میباشد؛ که کارهای خلاف و نامشروع او بالاخره داد مردم را در آورد و مورد حمله قرار گرفت. در جلد نهم تبعید ابوذر، عبدالله بن مسعود، مالک اشتر و اصحابش که جملگی توسط عثمان انجام شده، مورد بررسی قرار گرفته است.
مباحث جلد دهم الغدیر
در این کتاب موضوع بحث در مورد عبدالله بن عمر و معاویه است. معاویه نیز جزء کسانی است که حدیث سازان برای او نیز مناقب و فضائل بسیاری جعل کردهاند که در این جلد به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
مباحث جلد یازدهم الغدیر
در این جلد موضوع بحث در مورد معاویه و امام حسن مجتبی(ع) است. در اینجا به طور مبسوط از کشتارها و جنایات معاویه سخن رفته، و جریان قتل بزرگانی چون حجربن عدی، عمربن حمق، مالک اشتر، محمدبن ابی بکر و ... مفصلا ذکر شده است.
موضوع دیگری که در این جلد مورد بررسی دقیق قرار گرفته عبارت است از طرح یکصد نمونه از غلوها و قصههای خرافی که در طول تاریخ اسلام برای برخی از صحابه، تابعین، ائمه مذاهب، علما و عرفا جعل شده است.
نویسنده : مجتبی وحیددوست
تنظیم برای تبیان: رضا سلطانی
به نقل از سایت مفید تبیان
پی نوشتها:
1- از قصیده مطول مهدی اخوان ثالث که در سوگ مرحوم علامه امینی سروده است.
2- سیری در الغدیر، دکتر محمد امینی نجفی، ص 25.
3- به اشعاری که در وصف و موضوع واقعه غدیر سروده شده است، غدیریه گویند.
مطلب مرتبط:
دانلود کتاب شریف الغدیر علامه امینی (رضوان الله تعالی علیه)
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
انتظارات ولایت از جوان انقلابی.
اوقات فراغت
مراقب باشید در فضای مجازی غرق نشوید.
سیاست ما عین دیانت ماست.
مجالس آسمانی
خداوند نیکوکاران را دوست دارد
دین یعنی دوست داشتن
دل آرام گیرد به یاد خدا
حدیث حبّ و بغض (4) زیبایی و آلودگی
حدیث حبّ و بغض (3) عروسی و طلاق
براى مبارزه با مفاسد اخلاقى سرمایه گذارى شود
حدیث حبّ و بغض (2) کمحرفی و پرحرفی
حدیث حبّ و بغض (1) دوست داشتن فرمانبرداران و دشمن داشتن معصیتکا
آنچه خدا دوست میدارد و آنچه دشمن میدارد
[همه عناوین(95)][عناوین آرشیوشده]